5 психологічних теорій про марні витрати

Image 22.05.2019

У вас бувало таке, що через сильний голод, який хотілося вгамувати негайно, Ви їли шкідливу...

Відразу ж почнемо з перерахування.

1. Бажання швидкої невеликої вигоди

У вас бувало таке, що через сильний голод, який хотілося вгамувати негайно, Ви їли шкідливу, можливо, навіть нелюбиму їжу в якомусь сумнівному місці? Або, наприклад, пили зайвий келих алкоголю, усвідомлюючи, що завтра можете про це пошкодувати? Природа обох таких рішень приблизно однакова. Каліфорнійський психолог Карла Марі Менлі називає це «дисконтуванням майбутньої нагороди». По суті, це просте бажання якомога швидшої вигоди, нехай навіть і невеликої. Нехай навіть на шкоду можливій більшій вигоді, але в майбутньому. Це поняття зустрічається і в економіці як «гіперболічне дисконтування».

Такий тип мислення — причина, через що покупці готові витрачати гроші, які без проблем можна було й не витрачати на покупки під впливом своєрідного імпульсу. У виграшному становищі опиняються люди, які вміють аналізувати, знаходити плюси та мінуси, зважувати можливі ризики. Невміння зупинитися і бажання отримати миттєву вигоду зазвичай призводить до зворотного — до збитків, а в запущених випадках і до кредитів. Багато витрачаєте? Якщо необхідний кредит студентам, тоді оформляйте кредит на вигідних умовах.

2. Принцип дефіциту

Це поняття має на увазі економічну теорію, що пояснює, як співвідносяться попит і пропозиція. У психології поняття принципу дефіциту також існує, але означає те, що чим складніше отримати якусь річ, тим більше її хочеться. Це своєрідний аналог забороненого плоду, коли чим важче дістати щось, тим більше його хочеться.

Боячись втратити можливість придбати щось в майбутньому (навіть якщо покупцеві воно абсолютно не потрібно), деякі люди готові брати це негайно. Навіть за неадекватною ціною.

Яскравий приклад: ярлик «пропозиція обмежена» або інформація про те, що в наявності лише кілька одиниць зазначеного товару. Це не змушує вас брати товар негайно, але може внести серйозні корективи в плани шопінгу, змусивши здійснити зайві витрати. Водночас така інформація далеко не завжди відповідає дійсності.

3. Безповоротні витрати

Цей термін присутній і в економіці. Там він означає такі витрати, які суб'єкт економічних взаємин (фізична або юридична особа) вже здійснив без можливості повернення. Оскільки ресурси вже витрачені, до майбутніх рішень вони відношення не мають.

У повсякденному житті таке теж буває. Саме минулі витрати, які вже не можна повернути, стають причиною нерозумних рішень, можливо, нових витрат. У приклад можна привести купівлю абонемента, приміром, у басейн. Його вартість — це вартість вступного внеску і платежів, що здійснюються щомісяця. Припустимо, людина почала ходити туди декілька місяців назад, і вона б рада вже перестати, але не зробить цього, оскільки гроші вже заплачені, і ніхто їх їй не поверне.

В аналогічну ситуацію потрапляють люди, які прийшли в торговий центр. Піти звідти з порожніми руками — значить даремно витратити свій час, на їхню думку. А отже, потрібно взяти хоч щось, аби час було витрачено не дарма. Ось тільки в такому разі марно витрачаються ще й гроші.

4. Принцип якоря

Ще один принцип, завдяки якому люди готові витрачати більше. Суть його вкрай проста: припустимо, ціна на товар у звичайні дні дорівнює 100 у.о. Але в день розпродажу вона знижується до 50 у.о. — в два рази. Розрахунок на те, що покупець все ще буде прив'язаний до старої ціни, купуючи товар, як він вважає, з подвійною вигодою. Він думатиме про те, що заощадив 50 у.о., а не витратив стільки ж. Водночас реальна ціна товару може не становити навіть 50 у.о., а початкова ціна в 100 у.о. могла бути виставлена навмисне для того, щоб потім «обвалити» її. Саме прив'язка до старої ціни є тим самим якорем.

5. Вплив групи

Часом перебування в групі — хороше явище, яке тягне за собою підвищення продуктивності. Наприклад, саме в групі деякі з нас здатні викладатися на повну — бігти швидше, думати креативніше, працювати ефективніше.

У питаннях, пов'язаних з грошима, можна спостерігати зовсім протилежну ситуацію. Наприклад, на аукціонах саме конкуренція та бажання «заради принципу» вихопити якийсь товар (можливо, зовсім непотрібний) змушує людей не просто даремно витрачатися, а й іноді відверто переплачувати.

Щоб уникнути цього, завжди обмірковуйте співвідношення ціни та якості товару, ступінь його необхідності, як загалом, так і на даний момент. Якщо інші люди відволікають вас від цього, здійснюйте покупки наодинці.



Всі статті Оформити кредит
Рейтинг 5 / 5
від 1 голосів.
ТОВ "КВІК МАНІ", Код ЄДРПОУ 40849234
Р/р 26003052651689 в ПАТ "ПРИВАТБАНК", МФО 320649
093 564 0101
095 564 0101
097 564 0101